Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.jotex.no er en del av Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, 501 10, Borås, Sverige (”Jotex”). Med benevningene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor betegnes Jotex. For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige. Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene hvis det er grunner til dette, uten å varsle deg på forhånd. Versjonen av vilkårene du godtar når du bestiller gjelder for kjøpet ditt.

Firmainformasjon

Telefon kundeservice: 66 99 75 40

E-postadresse kundeservice: customerservice@jotex.no

Åpningstider kundeservice: Mandag til fredag: 7:30 - 21:00. Lørdag og søndag: 9:00 - 17:00. Rødedager: 9-17:00 eller lukket

Kontaktskjema og de vanligste spørsmålene og svarene våre finner du i vår FAQ

Adresse kundeservice og for returer: Jotex, 504 83 Borås, Sverige

Besøksadresse kontor: Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige

Organisasjonsnummer: 832005622

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp.

Fraktavgifter

For alle bestillinger vil det bli lagt til en ekspedisjonsavgift, som er basert på varene i bestillingen din. I mange tilfeller tilbyr vi også tilleggstjenester for din bekvemmelighet. Kassen viser hvilke leveringsalternativer og hvilke leveringstider som tilbys for din spesielle bestilling, basert på mål og vekt på forsendelsen og hvor du bor. Se gjeldende avgifter nedenfor.

Ekspedisjonsavgift normalpakke:  49,90 NOK

Ekspedisjonsavgift for varer med større vekt eller volum - hjemlevering til tomtegrense/ytterport*:  399 NOK

Ekspress24 normalpakke (tilleggsavgift):  + 69 NOK

Hjemlevering normalpakke (tilleggsavgift):  + 199 NOK

Innbæringshjelp vid hjemlevering for varer med større vekt eller volum (tilleggsavgift, kan for øyeblikket ikke bookes på grunn av covid-19):  + 196 NOK

Pakke til Svalbard (tilleggsavgift):  + 196 NOK

Returavgift:  49 NOK

Returfrakt for varer med større vekt eller volum (tilleggsavgift):  + 195 NOK

Avgift for uavhentet pakke:  199 NOK

* Levering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa og til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet

Betalingsmåte

I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Det vil da foretas en vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet blir sendt til deg fra det kredittopplysningsselskapet vi samarbeider med. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense. Vi tilbyr disse betalingsmåtene:

Kort

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen. Vi bruker 3D Secure og krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet ditt sikkert. Vi godtar Visa og Mastercard. Debitering skjer direkte på kjøpstidspunktet. Kortbetalingen håndteres av Ellos AB. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling.

Månedsfaktura

Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden for en fakturaavgift på 29 NOK. Du vil bare motta en faktura per måned, uavhengig av om du har gjort et eller flere kjøp i løpet av fakturaperioden, som går omtrent fra midten av en måned til midten av neste måned. Under "mine sider" kan du velge om du vil ha månedsfakturaen digitalt eller i vanlig post. Dersom betaling ikke skjer til rett tid, påløper purringsavgift. Velger du å delbetale fakturabeløpet, eller dersom betaling uteblir, overføres resterende beløp automatisk til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.

Konto - delbetaling

Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. Under "mine sider" kan du velge om du vil ha månedsfakturaen digitalt eller i vanlig post. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Vilkår for konto.

Leveringsmåte

I kassen vises de leveringsalternativene som tilbys for bestillingen din, disse varierer avhengig av vekt, størrelse og hvor du bor. Velg ønsket leveringsmåte og sørg for at kontaktinformasjonen og adressen din er korrekt før du godtar ordren. Informasjonen du oppgir kan ikke endres når bestillingen er fullført. Hvis bestillingen din er delt inn i flere leveranser, vil bare en ekspedisjonsavgift belastes. I tilfelle leveringsforsinkelse av vesentlig betydning, kan kjøpet kanselleres. Vi har følgende leveringsmåter:

Til utleveringssted - normalpakke

Pakken din sendes til ditt nærmeste utleveringssted. Ekspedisjonsavgift på 49,90 NOK kommer i tillegg.

Hjemlevering uten krav om signatur - normalpakke

Mindre/lettere pakker tilbys levering hjem direkte til postkassen. Får pakken ikke plass i postkassen leveres den ved ytterdøren istedenfor. Du får en avisering av Postnord både når de kjører ut med pakken og når leveransen er utført.

Ekspress24 - normalpakke

Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 NOK i tilleggsavgift. Bestill før kl. 13.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag-søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsdato i kassasteget.

Hjemlevering - normalpakke

Levering skjer direkte hjem til din dør på hverdager for 199 NOK i tilleggsavgift. Du får beskjed via SMS og kan velge dag og tidspunkt når leveringen skal skje.

Varer med større vekt eller volum

Større eller tyngre varer blir alltid levert hjem til deg. Det kreves at du bor langs en kjørbar vei. Hjemmelevering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa, eller til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet og koster 399 NOK i ekspedisjonsavgift. Ønsker du levering med innbæring, koster det totalt 595 NOK (399 NOK + 196 NOK i tilleggsavgift). Innbæring tilbys for varer som veier maksimalt 70 kg. Du vil bli kontaktet av transportøren via SMS for bestilling av dato og klokkeslett for levering som passer deg.

Leveranser til Svalbard

Posten har innført en egen avgift på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med en ekstra avgift på 196 NOK.

Angrerett

Du har 14 dagers angrerett i henhold til gjeldende lovgivning. Angreretten er gyldig i 14 dager fra dagen du mottok varen din, eller mottok den siste varen i en ordre der varene leveres ved separate anledninger. Med noen få unntak har du rett til å åpne emballasjen og prøve / undersøke produktet du har kjøpt, men bare i den grad det er nødvendig for å bestemme produktets egenskaper og funksjon. Angreretten gjelder alt på nettstedet vårt bortsett fra spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter kundens unike ønsker. Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten, må du gi oss en tydelig beskjed innen 14 dager. Dersom fristen går ut på en lørdag, søndag eller helligdag, forlenges den til påfølgende ukedag. Du har deretter 14 dager på deg til å returnere bestillingen. For å gjøre det enklest å utøve din angrerett, følg returinstruksjonene som du finner i din levering. Retursedel er vedlagte i pakken. Mangler du returseddel/ returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage ny selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "skape returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice. Returnere den ubrukte varen med alle etikettene intakte i originalemballasjen. Hvis emballasjen er ubrukelig, er det mulig å pakke med en annen tilsvarende emballasje. Sørg for å pakke godt slik at produktet er beskyttet under transport. Lagre returkvitteringen til du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er beviset på innlevert retur. Ved å returnere varen innen fristen, trenger du ikke å informere oss om at du vil utøve din angrerett på en annen måte, hvis du ikke ønsker å gjøre det. Hvis du vil varsle oss på en annen måte, er det et standard skjema for å utøve angreretten på Forbrukerrådets nettside (www.forbrukerradet.no) som du kan bruke eller fyll ut angreskjemaet nedenfor og send det til oss. Det er imidlertid ikke et krav at du bruker skjemaet for å kontakte oss, og ikke heller att oppgi årsaken til at du ønsker å benytte deg av angreretten. I kontakt med oss må du imidlertid være tydelig på at du ønsker å utøve din angrerett, og vi anbefaler at du oppgir kundenummer, ordrenummer og annen relevant informasjon i meldingen for å unngå feil og forsinkelser. Hvis du kontakter oss via e-post, vil du motta en bekreftelse på at e-posten din er mottatt innen kort tid. Vær oppmerksom på at det ikke teller med at du benytter deg av angreretten hvis du bare lar være å samle inn leveransen din, uten å gi oss en klar melding om dette. Leveringen din sendes automatisk tilbake til oss etter en tid, men du vil da bli belastet en avgift for uavhentet pakke på 199 NOK.

Angreskjema

Fyll ut og returner dette skjemaet dersom du ønskjer å gå ifrå avtalen. Utfylt skjema sender du til: Jotex 504 83 Borås Sverige e-postadresse: customerservice@jotex.no Eg/vi gir med dette melding om at eg/vi ønskjer å gå ifrå avtalen om kjøp av følgende varer: Varen ble mottatt den (dato): Forbrukerens/forbrukernes navn: Forbrukerens/forbrukernes adresse: Dato: Forbrukerens/forbrukernes underskrift (dersom papirskjema benyttes) Når du returnerer debiteres du alltid en returavgift på 49 NOK, og når du returnerer større / tyngre varer også 195 NOK for returfrakt. Returavgift / eventuell returfrakt belastes uavhengig av antall returnerte varer. Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og ekspedisjonsavgiften, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke ekspedisjonsavgift eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte. Tilbakebetaling vil skje så snart som mulig og senest innen 14 dager etter at vi har mottatt din melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Vi har imidlertid rett til å vente med tilbakebetalingen til vi har mottatt din retur. Hvis din håndtering av produktet har medført en reduksjon i verdien eller ved manglende eller ødelagt original papp kan det gjøres fradrag for avskrivninger, fradraget vurderes fra sak til sak. Tilbakebetalingen gjøres via samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte. Ved tilbakebetaling via bankkort tar det noen ekstra dager før du ser pengene på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid.

Returrett

Du har en 30-dagers returrett når du handler hos oss. Med noen få unntak har du rett til å åpne emballasjen og prøve / undersøke produktet du har kjøpt, men bare i den grad det er nødvendig for å bestemme produktets egenskaper og funksjon. Returretten gjelder alt på nettstedet vårt bortsett fra spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter kundens unike ønsker. Returretten er gyldig i 30 dager fra dagen du mottok varen din, eller mottok den siste varen i en ordre der varene leveres ved separate anledninger. Vi ber deg returnere den ubrukte varen innen 30 dager med alle etikettene intakte i originalemballasjen. Hvis emballasjen er ubrukelig, er det mulig å pakke med en annen tilsvarende emballasje. Sørg for å pakke godt slik at produktet er beskyttet under transport. Lagre returkvitteringen til du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er beviset på innlevert retur. For å utøve returretten, følg returinstruksjonene som du finner i din levering. Mangler du returseddel/ returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage ny selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "skape returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice. Når du returnerer debiteres du alltid en returavgift på 49 NOK, og når du returnerer større / tyngre varer også 195 NOK for returfrakt. Returavgift / eventuell returfrakt belastes uavhengig av antall returnerte varer. Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og ekspedisjonsavgiften, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke ekspedisjonsavgift eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte. Tilbakebetaling skjer så snart vi har mottatt returen og behandlet den, normalt tar dette ca. 2-3 uker fra datoen du sendte returen. Hvis din håndtering av produktet har medført en reduksjon i verdien eller ved manglende eller ødelagt original papp kan det gjøres fradrag for avskrivninger, fradraget vurderes fra sak til sak. Tilbakebetalingen gjøres via samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte. Ved tilbakebetaling via bankkort tar det noen ekstra dager før du ser pengene på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid.

Uavhentede pakker

Vi debiterer en avgift på 199 NOK for forsendelser som ikke blir hentet innen angiven tid. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for frakt, retur og håndtering.

Bytterett

Hvis du ønsker å bytte en vare, henviser vi deg til å legge inn en ny bestilling via nettstedet vårt.

Slik returnerer du

Følg returinstruksjonene du finner i leveransen, de varierer avhengig av type ordre. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice. Ved retur legges det alltid til en returavgift på 49 NOK, og ved retur av større / tyngre varer tilkommer 195 NOK for returfrakt. Returavgiften belastes uavhengig av størrelsen på returen eller antall varer. Hvis returen din er en reklamasjon, eller hvis du mottok feil vare, belastes ingen avgifter for retur eller frakt.

Reklamasjon

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på et produkt innen to år, forutsatt at produktet var feil på leveringstidspunktet. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Hvis du mottar en vare som er feil, og du bare ønsker å returnere varen og motta tillbakebetaling, følg vedlagte retningsinstruksjoner og oppgi årsaken til retur. Du kan også kontakte oss ved å sende oss en e-post og legg ved bilder av skaden, helst tatt fra forskjellige vinkler. Vær oppmerksom på at du må kontakte oss angående klagen "innen rimelig tid" etter at du har oppdaget den. Hvis du klager innen to måneder etter at du har oppdaget feilen, har du klaget innen rimelig tid. Hvis du etter å ha vært i kontakt med oss blir bedt om å returnere varen, følg instruksjonene for retur som fulgte med leveransen. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg inn på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under rett bestilling. Hvis alternativet ikke vises, kan du bestille nye ved å kontakte kundeservice. Lagre følgeseddel og returkvitteringen til klagen er fullført. Når vi har mottatt den klagede varen, tar returavdelingen stilling til reklamasjonen. I tilfelle en original mangel eller transportskade, vil en tilbakebetaling bli gjort så snart som mulig, men ikke senere enn 30 dager fra det tidspunktet vi mottok varen fra deg. Hvis kjøpet blir kansellert, kan du i noen tilfeller måtte betale en rimelig kompensasjon for bruken du har hatt av produktet. I dette tilfellet trekkes dette fra tilbakebetalingsbeløpet. I tilfelle en godkjent reklamasjon er vi ansvarlige for frakt, returfrakt og eventuelle andre kostnader knyttet varen du har klaget over.

Transportskader

Dersom det er synlig transportskade ved/etter leveringen, må du melde fra til PostNord innen 4 timer. Meld deretter inn skaden til oss, etter kontakt med PostNord. Det er viktig at du pakker opp varen og kontrollerer den for skjulte og synlige skader. Når du rapporterer skade, ber vi deg sende inn informasjon og bilder av emballasje og det skadede produktet, helst tatt fra forskjellige vinkler.

Tilbakebetaling

Hvis du har hevt kjøpet grunnet pa forsinket levering skjer tilbakebetaling innen 14 dager. Tilbakebetaling ved retur eller reklamasjon skjer så snart vi har mottatt varen og behandlet returen/reklamasjonen. Tilbakebetaling gjøres via samme betalingsmåte som ble brukt da bestillingen ble gjort. Ved faktura- eller kontokjøp trekkes retur / reklamasjon automatisk, og du ser refusjonen under "mine sider" når du er logget inn, återbetalingen kommer også til å være spesifisert på din neste faktura. Ingen oppdatert faktura blir sendt samme måned, du bruker betalingsinformasjonen på din eksisterende faktura og justerer bare beløpet.Ved kortkjøp, gjøres tilbakebetalingen til samme betalingkort som pengene ble trukket fra. Vær imidlertid oppmerksom på at det tar noen ekstra dager før du ser disse på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid. Hvis fakturaen er betalt før returen er behandlet og du ønsker å få utbetalt kredittbeløpet ditt, kontakt Resurs Bank på 23 96 34 96.

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukertilsynet, www.forbrukertilsynet.no eller Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien. Vi følger alltid deres anbefalinger i tvister. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du har som forbruker, anbefaler vi at du besøker det norske forbrukerrådets nettside www.forbrukerradet.no.

Support og tilgjengelighet

Vår målsetning er å besvare spørsmål via e-post innen 24 timer fra vi mottok spørsmålet ditt. Tidsangivelsen gjelder kun i løpet av hverdager og for spørsmål som gjelder allerede utførte kjøp og bestillinger. I de tilfeller vi ikke har besvart din e-post innen 48 timer, meddeler vi dig om forsinkelsen og årsaken til denne. Ved vanskeligere supportsaker som reklamasjoner, transportspørsmål etc. kan behandlingstiden være lenger.

Øvrig

Gavekort

Vi selger selvfølgelig gavekort. Skriv ”gavekort” i søkefeltet på nettstedet vårt så får du opp hvilke som tilbys. Oppgi mottagerens e-postadresse, nav nog en hilsen. Du betaler som vanlig i kassen og gavekortet sendes via e-post til den oppgitte e-postadressen. Gavekort kan kun bestilles mot kortbetaling. Gavekortet har en unik kode som oppgis i kassen når du vil bruke det. Handler du ikke for hele beløpet med en gang er det bare å bruke samme kode ved neste kjøp. Gyldighetsperioden for gavekort er 36 måneder.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Fargegjengivelse osv

Ettersom forskjellige skjermer og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelsen, kan vi ikke garantere at fargenyanser på varene samsvarer med bildene som vises når du som forbruker besøker nettbutikken vår. Vi forbeholder oss for eventuelle trykk- og skrivefeil.

Elretur

Alle kasserte elektriske produkter skal tas hånd om for å forbedre miljøet. Vi er tilknyttet Elretur AS som gjenvinner og tar hånd om elreturer på en sikker måte.

Send ikke forskudd

Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Jotex å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Disse vilkårene ble oppdatert: 2022-02-11