Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.jotex.no er en del av Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, 501 10, Borås, Sverige (”Jotex”). Med benevningene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor betegnes Jotex.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene hvis det er grunner til dette, uten å varsle deg på forhånd. Versjonen av vilkårene du godtar når du bestiller gjelder for kjøpet ditt.

Firmainformasjon

Telefon kundeservice:
66 99 75 40

E-postadresse kundeservice:
customerservice@jotex.no

Åpningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 21:00. Lørdag og søndag: 9:00 - 17:00. Rødedager: 9-17:00 eller lukket

Kontaktskjema og de vanligste spørsmålene og svarene våre finner du i vår FAQ.

Adresse kundeservice og for returer:
Jotex, 504 83 Borås, Sverige

Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige

Organisasjonsnummer:
832005622

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp.

Fraktavgifter

For alle bestillinger vil det bli lagt til en ekspedisjonsavgift, som er basert på varene i bestillingen din. I mange tilfeller tilbyr vi også tilleggstjenester for din bekvemmelighet. Kassen viser hvilke leveringsalternativer og hvilke leveringstider som tilbys for din spesielle bestilling, basert på mål og vekt på forsendelsen og hvor du bor. Se gjeldende avgifter nedenfor.

Ekspedisjonsavgift normalpakke 49,90 NOK
Ekspedisjonsavgift for varer med større vekt eller volum - hjemlevering til tomtegrense/ytterport* 399 NOK
Ekspress24 normalpakke (tilleggsavgift) + 69 NOK
Hjemlevering normalpakke (tilleggsavgift) + 199 NOK
Innbæringshjelp vid hjemlevering for varer med større vekt eller volum
(tilleggsavgift, kan for øyeblikket ikke bookes på grunn av covid-19)
+ 196 NOK
Pakke til Svalbard (tilleggsavgift) + 196 NOK
Returavgift 49 NOK
Returfrakt for varer med større vekt eller volum (tilleggsavgift) + 195 NOK
Avgift for uavhentet pakke 199 NOK

* Levering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa og til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet

Betalingsmåte

I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Det vil da foretas en vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet blir sendt til deg fra det kredittopplysningsselskapet vi samarbeider med. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense. Vi tilbyr disse betalingsmåtene:

Kort

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen. Vi bruker 3D Secure og krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet ditt sikkert. Vi godtar Visa og Mastercard. Debitering skjer direkte på kjøpstidspunktet. Kortbetalingen håndteres av Ellos AB. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling.

Månedsfaktura

Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden for en fakturaavgift på 19 NOK. Du vil bare motta en faktura per måned, uavhengig av om du har gjort et eller flere kjøp i løpet av fakturaperioden, som går omtrent fra midten av en måned til midten av neste måned. Under "mine sider" kan du velge om du vil ha månedsfakturaen digitalt eller i vanlig post. Dersom betaling ikke skjer til rett tid, påløper purringsavgift. Velger du å delbetale fakturabeløpet, eller dersom betaling uteblir, overføres resterende beløp automatisk til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.

Konto - delbetaling

Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. Under "mine sider" kan du velge om du vil ha månedsfakturaen digitalt eller i vanlig post. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Vilkår for konto.

Leveringsmåte

I kassen vises de leveringsalternativene som tilbys for bestillingen din, disse varierer avhengig av vekt, størrelse og hvor du bor. Velg ønsket leveringsmåte og sørg for at kontaktinformasjonen og adressen din er korrekt før du godtar ordren. Informasjonen du oppgir kan ikke endres når bestillingen er fullført. Hvis bestillingen din er delt inn i flere leveranser, vil bare en ekspedisjonsavgift belastes. I tilfelle leveringsforsinkelse av vesentlig betydning, kan kjøpet kanselleres. Vi har følgende leveringsmåter:

Til utleveringssted - normalpakke

Pakken din sendes til ditt nærmeste utleveringssted. Ekspedisjonsavgift på 49,90 NOK kommer i tillegg.

Hjemlevering uten krav om signatur - normalpakke

Mindre/lettere pakker tilbys levering hjem direkte til postkassen. Får pakken ikke plass i postkassen leveres den ved ytterdøren istedenfor. Du får en avisering av Postnord både når de kjører ut med pakken og når leveransen er utført.

Ekspress24 - normalpakke

Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 NOK i tilleggsavgift. Bestill før kl. 13.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag-søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsdato i kassasteget.

Hjemlevering - normalpakke

Levering skjer direkte hjem til din dør på hverdager for 199 NOK i tilleggsavgift. Du får beskjed via SMS og kan velge dag og tidspunkt når leveringen skal skje.

Varer med større vekt eller volum

Større eller tyngre varer blir alltid levert hjem til deg. Det kreves at du bor langs en kjørbar vei. Hjemmelevering skjer til tomtegrensen hvis du bor i en villa, eller til eiendommens ytterport hvis du bor i en leilighet og koster 399 NOK i ekspedisjonsavgift. Ønsker du levering med innbæring, koster det totalt 595 NOK (399 NOK + 196 NOK i tilleggsavgift). Innbæring tilbys for varer som veier maksimalt 70 kg. Du vil bli kontaktet av transportøren via SMS for bestilling av dato og klokkeslett for levering som passer deg.

Leveranser til Svalbard:

Posten har innført en egen avgift på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med en ekstra avgift på 196 NOK.

Angrerett

Du har 14 dagers angrerett i henhold til gjeldende lovgivning. Angreretten er gyldig i 14 dager fra dagen du mottok varen din, eller mottok den siste varen i en ordre der varene leveres ved separate anledninger. Med noen få unntak har du rett til å åpne emballasjen og prøve / undersøke produktet du har kjøpt, men bare i den grad det er nødvendig for å bestemme produktets egenskaper og funksjon. Angreretten gjelder alt på nettstedet vårt bortsett fra spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter kundens unike ønsker.

Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten, må du gi oss en tydelig beskjed innen 14 dager. Dersom fristen går ut på en lørdag, søndag eller helligdag, forlenges den til påfølgende ukedag. Du har deretter 14 dager på deg til å returnere bestillingen. For å gjøre det enklest å utøve din angrerett, følg returinstruksjonene som du finner i din levering. Retursedel er vedlagte i pakken. Mangler du returseddel/ returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage ny selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "skape returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice.

Returnere den ubrukte varen med alle etikettene intakte i originalemballasjen. Hvis emballasjen er ubrukelig, er det mulig å pakke med en annen tilsvarende emballasje. Sørg for å pakke godt slik at produktet er beskyttet under transport. Lagre returkvitteringen til du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er beviset på innlevert retur.

Ved å returnere varen innen fristen, trenger du ikke å informere oss om at du vil utøve din angrerett på en annen måte, hvis du ikke ønsker å gjøre det. Hvis du vil varsle oss på en annen måte, er det et standard skjema for å utøve angreretten på Forbrukerrådets nettside (www.forbrukerradet.no) som du kan bruke eller fyll ut angreskjemaet nedenfor og send det til oss. Det er imidlertid ikke et krav at du bruker skjemaet for å kontakte oss, og ikke heller att oppgi årsaken til at du ønsker å benytte deg av angreretten. I kontakt med oss ​​må du imidlertid være tydelig på at du ønsker å utøve din angrerett, og vi anbefaler at du oppgir kundenummer, ordrenummer og annen relevant informasjon i meldingen for å unngå feil og forsinkelser. Hvis du kontakter oss via e-post, vil du motta en bekreftelse på at e-posten din er mottatt innen kort tid. Vær oppmerksom på at det ikke teller med at du benytter deg av angreretten hvis du bare lar være å samle inn leveransen din, uten å gi oss en klar melding om dette. Leveringen din sendes automatisk tilbake til oss etter en tid, men du vil da bli belastet en avgift for uavhentet pakke på 199 NOK.

Angreskjema

Fyll ut og returner dette skjemaet dersom du ønskjer å gå ifrå avtalen. Utfylt skjema sender du til:
Jotex
504 83 Borås
Sverige
e-postadresse: customerservice@jotex.no

Eg/vi gir med dette melding om at eg/vi ønskjer å gå ifrå avtalen om kjøp av følgende varer:

Varen ble mottatt den (dato):

Forbrukerens/forbrukernes navn:

Forbrukerens/forbrukernes adresse:

Dato:

Forbrukerens/forbrukernes underskrift (dersom papirskjema benyttes)

Når du returnerer debiteres du alltid en returavgift på 49 NOK, og når du returnerer større / tyngre varer også 195 NOK for returfrakt. Returavgift / eventuell returfrakt belastes uavhengig av antall returnerte varer.

Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og ekspedisjonsavgiften, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke ekspedisjonsavgift eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte.

Tilbakebetaling vil skje så snart som mulig og senest innen 14 dager etter at vi har mottatt din melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Vi har imidlertid rett til å vente med tilbakebetalingen til vi har mottatt din retur. Hvis din håndtering av produktet har medført en reduksjon i verdien eller ved manglende eller ødelagt original papp kan det gjøres fradrag for avskrivninger, fradraget vurderes fra sak til sak. Tilbakebetalingen gjøres via samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte. Ved tilbakebetaling via bankkort tar det noen ekstra dager før du ser pengene på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid.

Returrett

Du har en 30-dagers returrett når du handler hos oss. Med noen få unntak har du rett til å åpne emballasjen og prøve / undersøke produktet du har kjøpt, men bare i den grad det er nødvendig for å bestemme produktets egenskaper og funksjon. Returretten gjelder alt på nettstedet vårt bortsett fra spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter kundens unike ønsker.

Returretten er gyldig i 30 dager fra dagen du mottok varen din, eller mottok den siste varen i en ordre der varene leveres ved separate anledninger. Vi ber deg returnere den ubrukte varen innen 30 dager med alle etikettene intakte i originalemballasjen. Hvis emballasjen er ubrukelig, er det mulig å pakke med en annen tilsvarende emballasje. Sørg for å pakke godt slik at produktet er beskyttet under transport. Lagre returkvitteringen til du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er beviset på innlevert retur.

For å utøve returretten, følg returinstruksjonene som du finner i din levering. Mangler du returseddel/ returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage ny selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "skape returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice.

Når du returnerer debiteres du alltid en returavgift på 49 NOK, og når du returnerer større / tyngre varer også 195 NOK for returfrakt. Returavgift / eventuell returfrakt belastes uavhengig av antall returnerte varer.

Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og ekspedisjonsavgiften, men ikke tillegsavgifter for f.eks. ekspresslevering eller innbæring. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke ekspedisjonsavgift eller tilleggsavgifter fordi avgifterne er uavhengige av hvor mange varer du bestilte.

Tilbakebetaling skjer så snart vi har mottatt returen og behandlet den, normalt tar dette ca. 2-3 uker fra datoen du sendte returen. Hvis din håndtering av produktet har medført en reduksjon i verdien eller ved manglende eller ødelagt original papp kan det gjøres fradrag for avskrivninger, fradraget vurderes fra sak til sak. Tilbakebetalingen gjøres via samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte. Ved tilbakebetaling via bankkort tar det noen ekstra dager før du ser pengene på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid.

Uavhentede pakker

Vi debiterer en avgift på 199 NOK for forsendelser som ikke blir hentet innen angiven tid. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for frakt, retur og håndtering.

Bytterett

Hvis du ønsker å bytte en vare, henviser vi deg til å legge inn en ny bestilling via nettstedet vårt.

Slik returnerer du

Følg returinstruksjonene du finner i leveransen, de varierer avhengig av type ordre. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, kontakte kundeservice. Ved retur legges det alltid til en returavgift på 49 NOK, og ved retur av større / tyngre varer tilkommer 195 NOK for returfrakt. Returavgiften belastes uavhengig av størrelsen på returen eller antall varer. Hvis returen din er en reklamasjon, eller hvis du mottok feil vare, belastes ingen avgifter for retur eller frakt.

Reklamasjon

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på et produkt innen to år, forutsatt at produktet var feil på leveringstidspunktet. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Hvis du mottar en vare som er feil, og du bare ønsker å returnere varen og motta tillbakebetaling, følg vedlagte retningsinstruksjoner og oppgi årsaken til retur. Du kan også kontakte oss ved å sende oss ​​en e-post og legg ved bilder av skaden, helst tatt fra forskjellige vinkler. Vær oppmerksom på at du må kontakte oss angående klagen "innen rimelig tid" etter at du har oppdaget den. Hvis du klager innen to måneder etter at du har oppdaget feilen, har du klaget innen rimelig tid. Hvis du etter å ha vært i kontakt med oss ​​blir bedt om å returnere varen, følg instruksjonene for retur som fulgte med leveransen. Hvis du ikke har returlabel / returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage nye selv. Logg inn på "mine bestillinger" og velg "opprett returseddel / returetikett her" under rett bestilling. Hvis alternativet ikke vises, kan du bestille nye ved å kontakte kundeservice. Lagre følgeseddel og returkvitteringen til klagen er fullført. Når vi har mottatt den klagede varen, tar returavdelingen stilling til reklamasjonen. I tilfelle en original mangel eller transportskade, vil en tilbakebetaling bli gjort så snart som mulig, men ikke senere enn 30 dager fra det tidspunktet vi mottok varen fra deg. Hvis kjøpet blir kansellert, kan du i noen tilfeller måtte betale en rimelig kompensasjon for bruken du har hatt av produktet. I dette tilfellet trekkes dette fra tilbakebetalingsbeløpet. I tilfelle en godkjent reklamasjon er vi ansvarlige for frakt, returfrakt og eventuelle andre kostnader knyttet varen du har klaget over.

Transportskader

Dersom det er synlig transportskade ved/etter leveringen, må du melde fra til PostNord innen 4 timer. Meld deretter inn skaden til oss, etter kontakt med PostNord. Det er viktig at du pakker opp varen og kontrollerer den for skjulte og synlige skader. Når du rapporterer skade, ber vi deg sende inn informasjon og bilder av emballasje og det skadede produktet, helst tatt fra forskjellige vinkler.

Tilbakebetaling

Hvis du har hevt kjøpet grunnet pa forsinket levering skjer tilbakebetaling innen 14 dager. Tilbakebetaling ved retur eller reklamasjon skjer så snart vi har mottatt varen og behandlet returen/reklamasjonen. Tilbakebetaling gjøres via samme betalingsmåte som ble brukt da bestillingen ble gjort. Ved faktura- eller kontokjøp trekkes retur / reklamasjon automatisk, og du ser refusjonen under "mine sider" når du er logget inn, återbetalingen kommer også til å være spesifisert på din neste faktura. Ingen oppdatert faktura blir sendt samme måned, du bruker betalingsinformasjonen på din eksisterende faktura og justerer bare beløpet.Ved kortkjøp, gjøres tilbakebetalingen til samme betalingkort som pengene ble trukket fra. Vær imidlertid oppmerksom på at det tar noen ekstra dager før du ser disse på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid. Hvis fakturaen er betalt før returen er behandlet og du ønsker å få utbetalt kredittbeløpet ditt, kontakt Resurs Bank på 23 96 34 96.

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukertilsynet, www.forbrukertilsynet.no eller Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien. Vi følger alltid deres anbefalinger i tvister. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du har som forbruker, anbefaler vi at du besøker det norske forbrukerrådets nettside www.forbrukerradet.no.

Support og tilgjengelighet

Vår målsetning er å besvare spørsmål via e-post innen 24 timer fra vi mottok spørsmålet ditt. Tidsangivelsen gjelder kun i løpet av hverdager og for spørsmål som gjelder allerede utførte kjøp og bestillinger. I de tilfeller vi ikke har besvart din e-post innen 48 timer, meddeler vi dig om forsinkelsen og årsaken til denne. Ved vanskeligere supportsaker som reklamasjoner, transportspørsmål etc. kan behandlingstiden være lenger.

Øvrig

Gavekort

Vi selger selvfølgelig gavekort. Skriv ”gavekort” i søkefeltet på nettstedet vårt så får du opp hvilke som tilbys. Oppgi mottagerens e-postadresse, nav nog en hilsen. Du betaler som vanlig i kassen og gavekortet sendes via e-post til den oppgitte e-postadressen. Gavekort kan kun bestilles mot kortbetaling. Gavekortet har en unik kode som oppgis i kassen når du vil bruke det. Handler du ikke for hele beløpet med en gang er det bare å bruke samme kode ved neste kjøp. Gyldighetsperioden for gavekort er 36 måneder.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Fargegjengivelse osv

Ettersom forskjellige skjermer og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelsen, kan vi ikke garantere at fargenyanser på varene samsvarer med bildene som vises når du som forbruker besøker nettbutikken vår. Vi forbeholder oss for eventuelle trykk- og skrivefeil.

Elretur

Alle kasserte elektriske produkter skal tas hånd om for å forbedre miljøet. Vi er tilknyttet Elretur AS som gjenvinner og tar hånd om elreturer på en sikker måte.

Send ikke forskudd

Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Jotex å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Disse vilkårene ble oppdatert: 2022-02-11

PERSONVERNERKLÆRING

Ellos Group Sweden AB, org. nr 556217-1925, Ödegärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige («Jotex») er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovgivning, inkludert EUs personvernforordning.

Med benevningene «vi, våre, vårt og oss» nedenfor menes Jotex.

Personvernombud

Jotex har utnevnt et personvernombud. Personvernombudet har blant annet som oppgave å overvåke at Jotex’ behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Personvernombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se.

Personopplysninger som behandles

De opplysninger som behandles er personopplysninger som du gir oss, som vi samler inn fra deg og som vi får om deg fra tredjeparter.

Personopplysninger som du gir til oss

Når du gjennomfører et kjøp, registrerer deg for vårt nyhetsbrev, registrerer brukerkonto, tegner forsikring, benytter tjenester på vår nettside, våre sosiale medier eller håndhever dine rettigheter i henhold til forbrukerkjøpslovgivningen, vil du gi oss dine personopplysninger. Personopplysninger som du gir oss og som vi behandler kan for eksempel være ditt navn, din adresse, mobil- og telefonnummer, samt e-postadresse.

Personopplysninger som vi samler inn fra deg

Når du gjennomfører et kjøp hos Jotex, når du kontakter oss og når du benytter vår nettside, din brukerkonto eller sosiale medier (Facebook, Instagram and TikTok) samler vi inn dine personopplysninger. Slike opplysninger er navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om maskin- og programvaren du bruker, nettleserinnstillinger, tidssone, data samlet inn via cookies, opplysninger relatert til din kontakt med oss som bl.a. innspilte lydfiler, informasjon om dine surfevaner (slik som geografisk sted, varighet av økt, hvilke eksterne sider du tidligere har besøkt, hvilke av våre sider og sosiale nettverk du besøker, dine interesser, samt informasjon om din øvrige bruk av våre tjenester og produkter), søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i handlekurven, betalingsmåte og kontosaldo, og om du har kjøpt din vare på kreditt, betalingsinformasjon, samt din aktivitet på våre sider, sosiale nettverk og på nettsiden vår.

Personopplysninger om deg som vi får fra tredjeparter

Jotex kan komme til å motta e-poster og annen korrespondanse som inneholder personopplysninger om tredjeparter, og Jotex behandler derfor slike personopplysninger. Hvis nødvendig vil Jotex informere deg som tredjepart om denne behandlingen.

Hvorfor og på hvilket rettslig grunnlag behandler vi dine personopplysninger?

For kundeservice og administrering av kundeforhold

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresser, kjøpshistorikk, ordrenummer, betalingsinformasjon og innspilte lydfiler innhentet i forbindelse med din kontakt med oss med det formål å gi deg god kundeservice og for å administrere vårt kundeforhold med deg. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller å gjennomføre tiltak før en slik avtale inngås, eller vår berettigede interesse til å gi god service for det tilfellet du ikke er kunde hos oss. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

Dersom du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger, har vi ikke mulighet til å levere produkter eller på annen måte oppfylle våre forpliktelser ovenfor deg.

For å gi kreditt

Vi behandler opplysninger om deg og dine kjøp for å muliggjøre at du kan foreta kjøp på kreditt. Av den grunn behandler vi ditt kundenummer, din kjøpshistorikk, kredittinformasjonen, som for eksempel kreditt som er gitt deg. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

For markedsføring

Vi behandler navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresse, din aktivitet på våre sider, kjøpshistorikk, ordrenummer, data som samles inn via cookies og opplysninger om din bruk av sosiale medier for å sende nyhetsbrev og kampanjetilbud samt påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg per e-post, SMS, «pushvarsler» eller post. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender deg nyhetsbrev er ditt samtykke, som vi enten innhenter i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos Jotex eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment. Du samtykker ved å aktivt krysse av en eller flere rubrikker på vår nettside. Du kan på samme måte tilbakekalle ditt samtykke ved å krysse ut i rubrikkene på vår nettside. Når vi behandler dine personopplysninger for å sende deg «pushvarsler» med markedsføring, er det rettslige grunnlaget samtykke. Du gir ditt samtykke ved å aktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon, og tilbakekaller samtykket ved å deaktivere «pushvarsler» på din mobiltelefon. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger når vi sender kampanjetilbud og påminnelser om varer som ligger igjen i handlekurven til deg, er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse av å kunne markedsføre våre produkter. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For automatisert beslutningstaking eller profilering

For å kunne utvikle våre produkter, tjenester og tilbud til deg kan vi på en automatisert måte komme til å samle inn og analysere opplysninger om deg. Slike opplysninger er ditt navn, fødselsdato, kjønn, kontaktopplysninger, kundeopplysninger, IP-adresse, operativsystem, informasjon om maskin- og programvaren du benytter, nettleserinnstillinger, tidssone, opplysninger relatert til dine henvendelser til oss, informasjon om dine «surfevaner», søke- og kjøpshistorikk, ordrenummer, hvilke varer du har sett på eller lagt i din handlekurv, betalingsmåte og kontosaldo, om du har kjøpt din vare på kreditt, samt din øvrige aktivitet på våre sider, data samlet inn via cookies, sosiale medier og vår nettside. Basert på resultatet av denne analysen av ditt brukermønster (såkalt profilering) sender vi deg senere automatisk tilpasset informasjon i form av annonser og tilbud som vi tror du vil oppfatte som interessante og relevante for deg. Det finnes foreløpig ingen automatisert beslutningstaking eller profilering som vil påvirke deg rettslig eller i nevneverdig grad på annen måte. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er en avveining av interesser. Behandlingen er nødvendig for vår berettigede interesse for å kunne utvikle vår forretningsvirksomhet og, så langt det er mulig, ikke å forstyrre deg unødvendig, og for å kunne tilby deg materiale, invitasjoner og tilbud som passer dine ønsker og behov. Vår interesse av å behandle dine personopplysninger til dette formålet går foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For statistikk

Vi behandler ditt kundenummer og andre referansenummer i den hensikt å kunne lage statistiske sammendrag. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er vår berettigede interesse for å føre statistikk og derigjennom utvikle vår virksomhet. Vår interesse i å behandle dine personopplysninger til dette formålet går derfor foran din eventuelle interesse av å beskytte ditt personvern.

For håndtering av reklamasjoner, returer m.m.

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-postadresse og kjøpshistorikk med det formål å ta hånd om ditt eventuelle ønske om å returnere produkter eller benytte deg av dine rettigheter som forbruker til å gjøre gjeldende krav om feil- og forsinkelsesansvar mot oss. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser pålagt oss i henhold til forbrukerlovgivningen.

For regnskapsformål

Vi behandler informasjon om transaksjonen mellom deg og Jotex til regnskapsmessige formål. Vi behandler informasjon om kjøp, navn, adresse, mobil- og telefonnummer og e-postadresse. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler oss.

Til hvem overfører vi personopplysninger, og hvor behandler vi dem geografisk?

Dine personopplysninger kan bli gitt til, og behandles av, firmaer som inngår i Ellos Group-konsernet.

Jotex kan også gi dine personopplysninger til tredjeparter. Som et eksempel på tredjeparter som vi kan komme til å dele dine personopplysninger med, kan nevnes speditører i forbindelse med levering av varer, mediebyråer for distribusjon av nyhetsbrev, samarbeidspartnere i forbindelse med markedsføring, kredittopplysningsforetak eller inkassobyråer for gjennomføring av kredittsjekk og advokatfirmaer for håndtering av juridiske spørsmål i vår virksomhet. Hvis du handler på kreditt kan vi også komme til å gi dine personopplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse aktørene er selvstendig ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger.

Jotex kan også gi dine personopplysninger til tjenesteleverandører og samarbeidspartnere som behandler personopplysninger på våre vegne, såkalte databehandlere. Vi har avtale med våre databehandlere som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen og våre instruker.

Jotex kan gi dine personopplysninger til myndigheter som krever at Jotex gir ut slike personopplysninger. Jotex kan også dele dine personopplysninger for å tillate en fusjon, et oppkjøp eller salg av alle eller deler av Jotex’ aktiva.

Jotex behandler, som hovedregel, dine personopplysninger kun innen EU og EØS. Skulle personopplysninger behandles utenfor EU og EØS, sikrer vi at dine opplysninger beskyttes på samme måte som om de hadde blitt behandlet innen EU/EØS gjennom standardavtaler som vi har inngått med disse aktørene eller andre egnede sikkerhetstiltak. En kopi av standardavtalene finner du her.

Hvor lenge behandler vi personopplysninger?

Vi behandler kun personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formålene opplysningene ble gitt eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder for ulike formål. Dette kan bety at en opplysning som er fjernet fra et system for at den ikke lenger er nødvendig for det formålet, kan finnes i et annet system til et annet formål hvor personopplysningen fortsatt er nødvendig.

Personopplysninger som vi behandler for kundeserviceformål og for å administrere ditt kundeforhold, behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller så lenge vi har en berettiget interesse av å behandle opplysningene. Innspilte samtaler med deg behandles i tre måneder.

Personopplysninger som vi behandler for å muliggjøre kredittgivning behandles i den tid det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg.

Personopplysninger som vi behandler for markedsføring i form av nyhetsbrev og «pushvarsler» behandles til du tilbakekaller ditt samtykke, avregistrerer deg eller på annen måte ber oss om å slutte å kontakte deg. I den forbindelse vil vi også, i den utstrekning der er mulig, slette de personopplysningene som vi behandler om deg relatert til automatisert beslutningstaking og/eller profilering. Personopplysninger som vi behandler for annen markedsføring enn nyhetsbrev og «pushvarsler», behandles i løpet av kundeforholdet og 1 år etterpå.

Personopplysninger som vi behandler for å føre statistikk, behandles frem til det aktuelle regnskapsmaterialet er slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle våre rettslige forpliktelser ovenfor deg, f.eks. oppfylle garanti-, reklamasjons- eller angreretten, behandles i den tiden vi i henhold til loven har disse rettslige forpliktelsene.

Personopplysninger som vi behandler til regnskapsformål, behandles i 7 år i henhold til gjeldende regnskapslovgivning.

Dine personopplysninger kan bli lagret lenger enn angitt over dersom det kreves for å overholde lovfestede krav, forordninger eller myndighetsvedtak.

Dine rettigheter

Når vi behandler dine personopplysninger, har du visse rettigheter i henhold til loven. Vær oppmerksom på at utøvelsen av disse rettighetene er underlagt visse krav og betingelser som er spesifisert i loven (EUs personvernforordning).

Rett til informasjon, tilgang, retting, sletting, begrensning mv.

Du har rett til, uten kostnad, å skriftlig kreve å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Du kan når som helst be om korrigering av uriktig informasjon, og du kan også ha rett til å be oss om å slette personopplysningene vi har registrert om deg og be om at vi gir deg en kopi av dine personopplysninger.

Du kan også ha rett til å be om at behandlingen begrenses. Du kan for eksempel ha rett til begrensning dersom du har protestert mot vår behandling av dine personopplysninger eller dersom du har bedt om retting og du ønsker å begrense vår bruk mens vi kontrollerer om personopplysningene er korrekte. Hvis du ikke har grunnlag for din forespørsel eller forespørselen er urimelig, for eksempel hvis du ofte, og med korte intervaller, ber om utdrag eller sletting, , kan vi enten nekte å imøtekomme forespørselen din eller ta betalt for de administrative kostnadene forespørselen din medfører.

Rett til dataportabilitet

Du kan ha rett til å få ut personopplysninger om deg og som du har gitt oss i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og ha rett til å overføre disse personopplysningene til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til å protestere

Du har rett til å protestere mot behandlingen av dine personopplysninger når behandlingen har grunnlag i våre berettigede interesser. Vi kan da ikke lenger behandle dine personopplysninger, med mindre vi kan påvise at det foreligger tvingende berettigede grunner for behandlingen som går foran dine interesser, rettigheter og friheter, eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsførings- eller profileringsformål. Vi vil da slutte å behandle dine personopplysninger for dette/disse formål og slette personopplysningene, forutsatt at vi ikke trenger å fortsette å behandle dem til noe annet formål i samsvar med denne personvernerklæringen.

Rett til å klage

Hvis du er misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger, kan du også kontakte oss via våre kontaktopplysninger, se punkt 7 nedenfor. Du har også rett til å sende inn klage vedrørende vår behandling av personopplysninger til:

Den svenske personvernmyndigheten (Integritetsskyddsmyndigheten)
Boks 8114
104 20 Stockholm
imy@imy.se

Hvis din klage kun relaterer seg til en bedrift i et annet medlemsland i EU/ EØS, har du rett til å levere klagen til relevant datatilsyn i dette landet.

Kontakt oss

Du kan kontakte oss på følgende måte:

via e-post: customerservice@jotex.no
via telefon: 66 99 75 40
ved å skrive brev til Ellos Group Sweden AB, Box 961, 501 10 Borås, Sverige