Handlekurv
Velkommen til Jotex

Kundeservice

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene.
Ikke nøl med å kontakte oss om du vil ha personlig service!

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.jotex.no er Jotex/Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo (”Jotex”). Med begrepene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor mener vi Jotex/Ellos Norway AS.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du være fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende Generelle vilkår, og bekrefter dermed at de opplysningene som du registrerer om deg selv er riktige. Vi forbeholder oss retten til å kunne endre de Generelle vilkårene. De eventuelle forandringene vi gjør trer i kraft tidligst 30 dager etter at de justerte vilkårene er tilgjengelige på vår nettside.

Firmainformasjon

Telefon:
66 99 75 40

Åpningstider:
Hverdager 07:30 – 21:00, lørdag – søndag 09:00 – 17:00

Adresse:
Jotex, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo

Organisasjonsnummer:
832005622

E-postadresse:
info@jotex.no

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil.

Våre avgifter per dags dato

Fraktavgift 49,90 kr
Oppkravsavgift 44,90 kr
Faktureringsavgift 19 kr
Returavgift 49 kr
Ekspress24 69 kr
Uavhentet pakke 199 kr
Pakke til Svalbard 169 kr

Betalingsmåter

I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Kredittsjekken vi gjør registreres ikke i noen offentlige registre, og er altså ikke synlig for andre firmaer eller personer.

Du har fire betalingsalternativer å velge mellom ved kjøp hos oss. Vennligst se under for ytterligere informasjon:

Faktura

Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden. Du betaler kun for de varene du velger å beholde. Faktureringsavgiften er p.t. 19 kr. Betales ikke fakturaen innen forfallsdato, går fakturabeløpet automatisk over til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.

Konto

Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Vilkår for konto.

Oppkrav

Betal dine varer når du henter pakken din på utleveringsstedet. Det tilkommer en oppkravsavgift på kr 44,90.

Kort – betal direkte i kassen på jotex.no

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen på www.jotex.no. Vi godtar Visa og Mastercard utstedt i Norden. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling. Vi krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet sikkert. Maksgrense med kortbetaling er kr 15.000 pr kjøp (inkl. alle avgifter). Ved dyrere kjøp, ta kontakt på 66 99 75 40/info@jotex.no. Om du vil vite mer om sikkerheten rundt kortbetaling kan du lese mer om krypteringen under Teknisk informasjon.

Angrerett

Er du ikke fornøyd har du 14 dagers angrerett fra den dagen du mottok varen. Du som forbruker kontakter Ellos innen angrefristen på 14 dager via telefon, brev eller mail. Tlf. 66 99 75 40, mail: info@jotex.no, Jotex/Ellos Norway AS, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo. Du har rett til å åpne forpakningen for å kontrollere at varen er feilfri.

Angreretten gjelder stort sett alt i vår nettbutikk, dog ikke på forseglede dataspill/program, parfyme, kosmetikk og hudpleie dersom forseglingen er brutt. Ved retur tilkommer returfrakt. Varen må sendes tilbake i vesentlig uforandret stand. Vi ber deg returnere varen i originalforpakningen som postpakke. Returfrakt debiteres uansett pakkens størrelse eller antall artikler.

Fyll ut returseddelen som er vedlagt i pakken din, og skriv hva du returnerer. Bruk klistreetiketten som finnes på følgeseddelen. Har du ikke tatt vare på returseddelen må du kontakte oss på 66 99 75 40/info@jotex.no for å få tilsendt ny.

Du kan også returnere via vår returfunksjon i nettbutikken. Les hvordan du gjør dette under avsnittet Bytte og retur.

Om din håndtering av varen innebærer en nedsatt verdi av denne, vil vi trekke fra summen som tilsvarer den nedsatte verdien. Velger du å returnere deler av ordren betaler vi ikke tilbake avgiftene (dette fordi avgiftene er de samme uansett hvor mange varer man har bestilt).

Gjelder det en større vare, for eksempel et møbel, kontakt kundeservice på tlf. 66 99 75 40. Du står selv for transportrisikoen. Du kan returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du markerer returårsak på returskjemaet. Vi gjør oppmerksom på at angrefristen utløper 14 dager etter mottatt vare dersom angreskjema følger varen. Angreretten utvides til 12 måneder dersom angreskjema ikke følger varen.

Bytterett/Reklamasjon/Uavhentede pakker

Ved bytte, reklamasjon eller retur, står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du mottar og kvitterer leveransen. Spar alltid følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Ønsker du å bytte en vare i forbindelse med din retur, og varen/varene finnes på lager, vil levering av dine byttede varer skje innen 7–10 dager fra vi har mottatt din vare.

Bytterett

Ved et eventuelt bytte av din vare til annen farge eller størrelse betaler du kun returavgift, ingen ny fraktavgift*. Er varen feil eller feilekspedert står vi for returfrakten. *Gjelder ved bytte der fraktavgiften er kr 49,90. Ved bytte til for eksempel møbler tilkommer det en avgift for hjemlevering.

Reklamasjon

Intet kjøp er avsluttet før du som kunde er helt fornøyd. Når du handler hos Jotex kan du alltid føle deg trygg. Jotex erstatter alltid transportskadede varer. Kontakt oss på 66 99 75 40.

Ved bytte, reklamasjon eller retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at sendingen ikke er skadet før du tar i mot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til en eventuell retur er avklart. Dersom en vare er levert med feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dersom du ønsker å heve kjøpet eller få en ny vare, returnerer du varen med feil sammen med returskjema påført ditt telefonnummer. Vi betaler tilbake dine fraktutlegg. Gjelder det en brukt vare, kontakt først Kundeservice på telefon 66 99 75 40. Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp. Les også avsnittet om returvarer.

Uavhentede pakker

For alle pakker som ikke hentes ut debiterer Jotex kunden en avgift. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for returavgift, fraktavgift og håndtering, sammenlagt 199 kr.

Slik returnerer du

Skriv på returseddelen (vedlagt i pakken din) hva du returnerer og hvilken vare du eventuelt ønsker å bytte til.

Oppgi årsaken til hvorfor du ikke er fornøyd med ditt kjøp.

Benytt den selvklebende returadresselappen. Du betaler da 49 kr (velger du å returnere via Internett betaler du kun 39 kr), som debiteres deg i etterkant. Dersom Jotex har gjort en feilekspedering betaler du ingenting. Pakken må leveres på samme sted som den ble hentet

Klikk her for å lese og se hvordan du returnerer via vår nettside.

Tilbakebetaling

Hvordan tilbakebetalingen skjer, avhenger av hvilken betalingsmåte du valgte for å betale varene dine. Under følger informasjon om tilbakebetaling om de respektive betalingsmåter.

Faktura/konto:

Din retur trekkes automatisk fra, og du ser det på din neste faktura.

Oppkrav:

Oppgi ditt bankkontonummer på returseddelen, og du får pengene raskt inn på kontoen din. Ellers sendes pengene på et vanlig utbetalingskort.

Kort:

Beløpet betales tilbake til samme betalingskort som pengene ble trukket fra ved kjøpet.

Leveranser

For detaljert informasjon om leveringsmåte, leveringstid etc., se følgende link Leveringsinformasjon.

Leveranser til Svalbard:

Posten har innført et eget gebyr på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med dette gebyret som for tiden er 196 kr.

Leveringsmåter

Du har tre ulike leveringsmåter å velge mellom, noe som framgår under. For hjemleveranse mangler betalingsalternativet oppkrav.

Normal pakke:

Pakken din ankommer ditt utleveringssted i løpet av 3–5 arbeidsdager etter at du har bestilt varene. Du får melding via SMS, hvis du har takket ja til dette tilbudet, eller i postkassen når pakken er klar for henting. Vi bruker MyPack (PostNord) i de områdene som de dekker, for øvrige områder bruker vi Posten. Innen MyPack kan du fritt velge det utleveringsstedet som passer deg best. OBS! Ta med legitimasjon når du skal hente pakken din!

Ekspress24

Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 kr. Tilbudet gjelder der valgmuligheten gis. Bestill før kl. 12.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag, lørdag eller søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). For Ekspress24, velg SMS-melding.

Hjemlevering

Du kan få pakken din levert hjem til deg i løpet av kort tid etter at du har bestilt varene. Denne tjenesten ber du om samtidig som du bestiller varer på telefonen eller i nettbutikken. Pakken leveres dag og kveldstid i byområder og dagtid 8-16 utenfor byområder. Denne tjenesten koster 95 kr. Eventuelle returer hentes ikke!

Større/tyngre varer som ikke kan sendes som postpakker

Store og tunge varer, for eksempel møbler, leveres alltid hjem til deg (utenfor inngangsdør på bakkeplan). Du får en SMS fra transportøren der du må svare på SMS/ringe for å avtale hjemkjøring. Du betaler en leveringsavgift for de tyngste varene. Leveringsavgiften for varer over 10 kg er:

Sammenlagt vekt*
10 - 20 kg 21 - 40 kg 41 - 80 kg Over 81 kg
295 kr 895 kr 1395 kr 1595 kr

Teknisk ordliste og kjøpsråd

I vår tekniske ordliste som du finner her, finnes informasjon som hjelper deg når du handler noen av våre tekniske produkter.

Medlem i Distansehandel Norge

Jotex/Ellos Norway AS er medlem av Distansehandel Norge, som har strenge krav til medlemmenes ansvar overfor sine kunder og til kjøpsbetingelsene. Se etter merket når du handler på Internett eller postordre – da risikerer du ingenting! Det står et seriøst firma bak og dette gir deg ekstra trygghet!

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerombudet, www.forbrukerombudet.no eller Sandakerveien 138, 0484 Oslo, tlf. 23 40 06 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som konsument, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerombudets nettside www.forbrukerombudet.no/ehandel.

Support og tilgjengelighet

Vi besvarer spørsmål via e-post innen 48 timer. Tidsgarantien gjelder kun spørsmål som omhandler faktiske kjøp og bestillinger, samt på hverdager. I de tilfellene vi ikke innfrir tidsgarantien meddeler vi kunden innen 24 timer om forsinkelsen og årsaken til denne.

Garantier og service

Transportgaranti

Jotex erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller varsel om transportskadet gods, vennligst kontakt oss på telefonnummer 66 99 75 40 eller via e-post info@jotex.no.

Bruksanvisning

Alle de elektriske produktene vi selger skal ha en bruksanvisning på nordisk språk. Om et produkt ikke har bruksanvisning på nordisk, framgår dette i produktteksten.

Øvrig

Ikke send forskudd

Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Jotex å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Personopplysninger

Jotex/Ellos Norway AS er ansvarlige for behandling av de personopplysningene du overlater til oss som navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer samt e-postadresse. Vi kommer til å behandle dine personopplysninger for å kunne administrere dine innkjøp, for markedsføringsformål ved blant annet elektroniske kommunikasjonstjenester, samt for å kunne utvikle våre produkter og tjenester. Dine personopplysninger kan også komme til å gis til og behandles av vårt moderfirma Ellos Group AB og dets datterfirma som inngår i Ellos Group-konsernet, samt av våre samarbeidspartnere for de tidligere nevnte formål. Dine personopplysninger kan komme til å gis til firmaer både innenfor og utenfor Europa. I forbindelse med dette, kan dine personopplysninger komme til å gis videre til, og lagres, på Googles servere som er plassert rundt i verden. Dine personopplysninger kan således komme til å håndteres på en server som er plassert i et annet land enn der du bor. Google kan også komme til å overføre dine personopplysninger til en tredje part i det tilfellet det kreves i følge loven, eller når en slik tredjepart behandler informasjonen på oppdrag av Google. Google sammenkobler ikke din IP-adresse med noen andre personopplysninger som Google kan ha lagret om deg. Opplysninger vi analyserer kan for eksempel være din IP-adresse, siste utførte innkjøp, betalingsmåte og annen informasjon som du har gitt til oss som kunde. Vi kan komme til å spare på dine personopplysninger opp til tre år etter at ditt kundeforhold til oss har opphørt for markedsføringsformål som nevnt over. Vi ser deg som kunde i løpet av den tiden som du avbetaler noen av dine kjøp, eller benytter deg av noen av våre tjenester på vår nettside. Vi ser deg også som kunde i løpet av den tiden som din garantitid løper på produkt(-er) som du har kjøpt av oss. Gjennom kjøp av produkt(-er) fra vårt sortiment og/eller søknad om kreditt, samtykker du til en slik behandling av dine personopplysninger som angis ovenfor. Du kan helt eller delvis tilbakekalle ditt innleverte samtykke ved skriftlig beskjed til oss på nedenfor angitte adresse. Det er frivillig å oppgi personopplysninger. Om du ikke vil at dine personopplysninger skal benyttes for direktemarkedsføring, ber vi deg enten ringe oss på telefonnummer 66 99 75 40, sende en e-post til oss på info@jotex.no eller skrive til Jotex, Postboks 120 sentrum, 0102 Oslo, og gi oss beskjed om dette. Du har som kunde rett til, etter skriftlig beskjed til oss på ovenfor nevnte adresse, å få informasjon om hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, og hvordan disse opplysningene benyttes. Du har også rett til å forlange at vi retter eller tar bort feilaktige opplysninger om deg.