JotexNO
Handlekurv

Generelle vilkår

Generelt

Vi som leverer nettsiden www.jotex.no er Jotex/Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo (”Jotex”). Med begrepene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor mener vi Jotex/Ellos Norway AS.

For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du være fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende Generelle vilkår, og bekrefter dermed at de opplysningene som du registrerer om deg selv er riktige. Vi forbeholder oss retten til å kunne endre de Generelle vilkårene. De eventuelle forandringene vi gjør trer i kraft tidligst 30 dager etter at de justerte vilkårene er tilgjengelige på vår nettside.

Siden ulike skjermbilder og individuelle skjerminnstillinger påvirker fargegjengivelse, kan vi ikke garantere at fargenyansene på varene stemmer overens med de bildene som vises når du som forbruker besøker vår nettbutikk. Vi reserverer oss for eventuelle trykk- og skrivefeil.

Firmainformasjon

Telefon:
66 99 75 40

Åpningstider:
Hverdager 07:30 – 21:00, lørdag – søndag 09:00 – 17:00

Adresse:
Jotex, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo

Organisasjonsnummer:
832005622

E-postadresse:
info@jotex.no

Priser og avgifter

Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke rår over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. I alle priser er moms på 25% inkludert. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil.

Våre avgifter per dags dato

Ekspedisjonsavgift 49,90 kr
Ekspress24 69 kr
Hjemkjøring 95 kr
Hjemkjøring grovgods uansett vekt 0 kr
Pakke til Svalbard 169 kr
Oppkravsavgift 44,90 kr
Faktureringsavgift 19 kr
Returavgift 49 kr
Retur frakt grovgods 195 kr
Uavhentet pakke 199 kr

Betalingsmåter

I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. *Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense. Det vil da foretas en vanlig kredittsjekk, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet blir sendt til deg fra det kredittopplysningsselskapet vi samarbeider med. Vår kredittsjekk blir ikke registrert i noen offentlige registre, og er altså ikke synlig for andre bedrifter eller personer. Kredittsjekken vi gjør registreres ikke i noen offentlige registre, og er altså ikke synlig for andre firmaer eller personer.

Du har fire betalingsalternativer å velge mellom ved kjøp hos oss. Vennligst se under for ytterligere informasjon:

Faktura

Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden. Du betaler kun for de varene du velger å beholde. Faktureringsavgiften er p.t. 19 kr. Betales ikke fakturaen innen forfallsdato, går fakturabeløpet automatisk over til en konto. Vennligst se under for ytterligere informasjon. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.

Konto

Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Effektiv årsrente er for tiden 29,4%, og nominell årsrente er 26%. For mer informasjon om betalingsmåten Konto, vennligst se Vilkår for konto.

Oppkrav

Betal dine varer når du henter pakken din på utleveringsstedet. Det tilkommer en oppkravsavgift på kr 44,90.

Kort – betal direkte i kassen på jotex.no

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen på www.jotex.no. Vi godtar Visa og Mastercard utstedt i Norden. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det kortet du brukte ved betaling. Vi krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet sikkert. Maksgrense med kortbetaling er kr 15.000 pr kjøp (inkl. alle avgifter). Ved dyrere kjøp, ta kontakt på 66 99 75 40/info@jotex.no. Om du vil vite mer om sikkerheten rundt kortbetaling kan du lese mer om krypteringen under Teknisk informasjon.

Angrerett

Ingen handel er avsluttet før du har fått, prøvd og godkjent varene dine. Derfor har du angrerett på alt. Kort sagt – du skal være helt fornøyd, ellers får du pengene tilbake! Er du ikke fornøyd må du melde fra til oss innen 14 dager fra den dagen du mottok varen. Du som forbruker kontakter Jotex innen angrefristen på 14 dager via telefon, brev eller mail. Tlf. 66 99 75 40, mail: info@jotex.no, Jotex/Ellos Norway AS, Postboks 120 Sentrum, 0102 Oslo. Du har rett til å åpne forpakningen for å kontrollere at varen er feilfri. Du har så ytterligere 14 dager på deg til å returnere varen, og du som kunde er ansvarlig for den faktiske kostnaden det medfører. Du kan benytte deg av angreretten straks etter kjøpet, og behøver altså ikke vente på at angrefristen skal begynne å løpe.

Det finnes et standardskjema for å benytte seg av angreretten på Forbrukerrådets hjemmeside som du kan bruke. Last ned skjemaet her.Du kan også bruke den forhåndstrykte etiketten "MyPack Return" som vi har lagt ved følgeseddelen, og du debiteres da en avgift på for tiden kr 49,- uansett pakkens størrelse eller antall artikler.

Vi anbefaler at du bruker den vedlagte returseddelen eller Forbrukerrådets standardskjema når du bruker angreretten din.

Angreretten gjelder stort sett alt i sortimentet og i vår nettbutikk jotex.no. Angreretten gjelder dog ikke for spesialbestilte mål av metervarer og ferdigklipte metervarer. Ved retur tilkommer returfrakt. Varen må sendes tilbake i vesentlig uforandret stand. Vi ber deg returnere varen i originalforpakningen som postpakke. Returfrakt debiteres uansett pakkens størrelse eller antall artikler.

Fyll ut returseddelen som er vedlagt i pakken din, og skriv hva du returnerer. Bruk klistreetiketten som finnes på følgeseddelen. Har du ikke tatt vare på returseddelen kan du kontakte oss på 66 99 75 40/info@jotex.no for å få tilsendt ny.

Om din håndtering av varen innebærer en nedsatt verdi av denne, vil vi trekke fra summen som tilsvarer den nedsatte verdien. Velger du å returnere deler av ordren betaler vi ikke tilbake avgiftene (dette fordi avgiftene er de samme uansett hvor mange varer man har bestilt).

Gjelder det en større vare, for eksempel et møbel, kontakt kundeservice på tlf. 66 99 75 40. Du står selv for transportrisikoen. Du kan returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du markerer returårsak på returskjemaet. Vi gjør oppmerksom på at angrefristen utløper 14 dager etter mottatt vare dersom angreskjema følger varen. Angreretten utvides til 12 måneder dersom angreskjema ikke følger varen.

Ved forsinket levering har du som forbruker rett til å heve kjøpet, dersom du ikke godtar nytt leveringstidspunkt. Hvis du har forskuddsbetalt og vil heve kjøpet på grunn av forsinket levering, tilbakebetaler Jotex deg pengene innen 14 dager.

Bytterett/Reklamasjon/Uavhentede pakker

Ved bytte, reklamasjon eller retur, står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at forsendelsen ikke er skadet før du mottar og kvitterer leveransen. Spar alltid følgeseddelen/returfraktseddelen til returen er avklart. Ønsker du å bytte en vare i forbindelse med din retur, og varen/varene finnes på lager, vil levering av dine byttede varer skje innen 7–10 dager fra vi har mottatt din vare.

Bytterett

Ved et eventuelt bytte av din vare til annen farge eller størrelse betaler du kun returavgift, ingen ny ekspedisjonsavgift*. Er varen feil eller feilekspedert står vi for returfrakten. *Gjelder ved bytte der ekspedisjonsavgiften er kr 49,90. Ved bytte til for eksempel møbler tilkommer det en avgift for hjemlevering.

Reklamasjon

Intet kjøp er avsluttet før du som kunde er helt fornøyd. Når du handler hos Jotex kan du alltid føle deg trygg. Jotex erstatter alltid transportskadede varer. Kontakt oss på 66 99 75 40.

Ved bytte, reklamasjon eller retur står du for transportrisikoen. Du som kunde er ansvarlig for at sendingen ikke er skadet før du tar i mot og kvitterer for leveransen. Ta alltid vare på følgeseddelen/returfraktseddelen til en eventuell retur er avklart. Dersom en vare er levert med feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dersom du ønsker å heve kjøpet eller få en ny vare, returnerer du varen med feil sammen med returskjema påført ditt telefonnummer. Vi betaler tilbake dine fraktutlegg. Gjelder det en brukt vare, kontakt først Kundeservice på telefon 66 99 75 40. Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp. Les også avsnittet om returvarer.

Uavhentede pakker

For alle pakker som ikke hentes ut debiterer Jotex kunden en avgift. Avgiften tilsvarer de faktiske kostnadene for returavgift, ekspedisjonsavgift og håndtering, sammenlagt 199 kr.

Slik returnerer du

Skriv på returseddelen (vedlagt i pakken din) hva du returnerer og hvilken vare du eventuelt ønsker å bytte til.

Oppgi årsaken til hvorfor du ikke er fornøyd med ditt kjøp.

Benytt den selvklebende returadresselappen. Du betaler da 49 kr, som debiteres deg i etterkant. Dersom Jotex har gjort en feilekspedering betaler du ingenting. Pakken må leveres på samme sted som den ble hentet. Gjelder det en retur av grovgods, er returkostnaden 195 kr i tillegg til returavgiften på 49 kr.

Tilbakebetaling

Hvordan tilbakebetalingen skjer, avhenger av hvilken betalingsmåte du valgte for å betale varene dine. Under følger informasjon om tilbakebetaling om de respektive betalingsmåter.

Faktura/konto:

Din retur trekkes automatisk fra, og du ser det på din neste faktura.

Oppkrav:

Oppgi ditt bankkontonummer på returseddelen, og du får pengene raskt inn på kontoen din. Ellers sendes pengene på et vanlig utbetalingskort.

Kort:

Beløpet betales tilbake til samme betalingskort som pengene ble trukket fra ved kjøpet.

Leveranser

For detaljert informasjon om leveringsmåte, leveringstid etc., se følgende link Leveringsinformasjon. Ved leveringsforsinkelse av vesentlig betydning, kan kjøpet heves.

Leveranser til Svalbard:

Posten har innført et eget gebyr på pakker som sendes til Svalbard. Av den grunn blir hver ordre belastet med dette gebyret som for tiden er 196 kr.

Leveringsmåter

Du har tre ulike leveringsmåter å velge mellom, noe som framgår under. For hjemleveranse mangler betalingsalternativet oppkrav.

Normal pakke:

Pakken din ankommer ditt utleveringssted i løpet av 3–5 arbeidsdager etter at du har bestilt varene. Du får melding via SMS, hvis du har takket ja til dette tilbudet, eller i postkassen når pakken er klar for henting. Vi bruker MyPack (PostNord) i de områdene som de dekker, for øvrige områder bruker vi Posten. Innen MyPack kan du fritt velge det utleveringsstedet som passer deg best. OBS! Ta med legitimasjon når du skal hente pakken din!

Ekspress24

Med Ekspress24 får du ekstra rask levering for kun 69 kr. Tilbudet gjelder der valgmuligheten gis. Bestill før kl. 12.00 mandag – torsdag, og motta pakken din påfølgende virkedag. Bestiller du fredag, lørdag eller søndag, vil du motta pakken din på tirsdag. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). Bestiller du på øvrige tider får du pakken din innen 48 timer. (I enkelte områder kan det ta litt lenger tid, men du vil få eksakt leveringsbeskjed når du bestiller). For Ekspress24, velg SMS-melding.

Hjemlevering

Du kan få pakken din levert hjem til deg i løpet av kort tid etter at du har bestilt varene. Denne tjenesten ber du om samtidig som du bestiller varer på telefonen eller i nettbutikken. Pakken leveres dag og kveldstid i byområder og dagtid 8-16 utenfor byområder. Denne tjenesten koster 95 kr. Eventuelle returer hentes ikke!

Større/tyngre varer som ikke kan sendes som postpakker

Store og tunge varer, for eksempel møbler, leveres alltid hjem til deg (utenfor inngangsdør på bakkeplan). Du får en SMS fra transportøren der du må svare på SMS/ringe for å avtale hjemkjøring.

Medlem i Distansehandel Norge

Jotex/Ellos Norway AS er medlem av Distansehandel Norge, som har strenge krav til medlemmenes ansvar overfor sine kunder og til kjøpsbetingelsene. Se etter merket når du handler på Internett eller postordre – da risikerer du ingenting! Det står et seriøst firma bak og dette gir deg ekstra trygghet!

Tvister

Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerombudet, www.forbrukerombudet.no eller Sandakerveien 138, 0484 Oslo, tlf. 23 40 06 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som konsument, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerombudets nettside www.forbrukerombudet.no/ehandel.

Support og tilgjengelighet

Vi besvarer spørsmål via e-post innen 48 timer. Tidsgarantien gjelder kun spørsmål som omhandler faktiske kjøp og bestillinger, samt på hverdager. I de tilfellene vi ikke innfrir tidsgarantien meddeler vi kunden innen 24 timer om forsinkelsen og årsaken til denne.

Garantier og service

Transportgaranti

Jotex erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller varsel om transportskadet gods, vennligst kontakt oss på telefonnummer 66 99 75 40 eller via e-post info@jotex.no.

Bruksanvisning

Alle de elektriske produktene vi selger skal ha en bruksanvisning på nordisk språk. Om et produkt ikke har bruksanvisning på nordisk, framgår dette i produktteksten.

Øvrig

Ikke send forskudd

Vi tar ikke ansvar for penger, sjekker og frimerker som sendes per brev.

Bedrageri

Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse. Vi forbeholder oss retten til å avvise din ordre eller oppheve ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Jotex å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

PERSONOPPLYSNINGSPOLICY

Jotex behandler personopplysninger i overensstemmelse med gjeldende lovverk, inkludert EUs personvernforordning.

Behandlingsansvarlig

Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, med adresse Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Jotex”) er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger.

Jotex har utnevnt Magnus Axelsson til databeskyttelsesombud. Databeskyttelsesombudet har bl.a. som oppgave å overvåke at Jotex’ behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Databeskyttelsesombudets kontaktopplysninger er dpo@ellosgroup.se

Personopplysninger som behandles

De opplysningene som behandles er personopplysninger du har gitt til oss.

Personopplysninger som du gir til oss

Når du gjennomfører et kjøp hos Jotex gir du personopplysninger til oss. Det samme gjelder når du registrerer deg for vårt nyhetsbrev, kundekonto eller tegner forsikring, benytter deg av våre tjenester på vår nettside og sosiale medier eller benytter deg av din eventuelle garanti, angrerett eller reklamasjon. Personopplysningene du gir til oss, og som vi behandler, kan f.eks. være ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer samt e-postadresse.

Personopplysninger som vi har samlet inn fra deg

Når du gjennomfører et kjøp hos Jotex vil vi behandle opplysninger om kjøpet og din kjøpshistorikk. Når du benytter deg av vår nettside, din kundekonto eller våre sosiale medier vil vi også behandle personopplysninger som informasjon om din IP-adresse, operativsystem og hvilke varer du har besøkt eller lagt i handlekurven.

Formål med behandlingen og juridisk grunnlag

Vår avtale og administrasjon av ditt kjøp

Jotex vil behandle ditt navn, adresse, personnummer, mobil- og telefonnummer og din e-postadresse, opplysninger om dine kjøp samt opplysninger med tanke på ditt bruk av våre sosiale medier med formålet å kunne administrere vårt kundeforhold til deg, inkludert dine kjøp og din kundekonto. Jotex behandler ditt personnummer i de tilfellene du velger å bruke det for å hente adressen din. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle en avtale, eller for å iverksette tiltak før en slik avtale inngås. Med unntak av ditt personnummer vil Jotex også behandle ovennevnte personopplysninger i den hensikt å kunne behandle ditt eventuelle krav om bruk av angrerett, garanti, reklamasjon eller forsikring. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling i denne delen er at det er nødvendig for å kunne oppfylle avtalen med deg. Personopplysningsbehandling i forhold til angrerett og reklamasjon skjer også med bakgrunn i det juridiske grunnlaget for å oppfylle rettslige forpliktelser som påhviler Jotex.

Dersom du ikke oppgir ovennevnte personopplysninger har Jotex ikke mulighet for å levere produkter eller oppfylle våre forpliktelser ovenfor deg.

Markedsføring av våre varer

Har du gitt ditt samtykke til å motta markedsføring, som f.eks. nyhetsbrev eller kampanjetilbud om våre produkter via e-post, SMS eller post, vil Jotex også behandle ditt navn, mobil- og telefonnummer, e-postadresse og din kjøpshistorikk for markedsføringsformål. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling av dine personopplysninger er ditt samtykke som vi enten får i forbindelse med at du registrerer deg som bruker hos Jotex, eller i forbindelse med ditt kjøp av produkt (-er) fra vårt sortiment. Du gir ditt samtykke ved at du aktivt krysser av i en eller flere avkrysningsruter på nettsiden vår. På samme måte som når du gir ditt samtykke, kan du tilbakekalle dette ved at du krysser ut avkrysningsrutene du tidligere krysset av for på nettsiden vår.

Statistikk

Jotex behandler ditt kundenummer og andre referansenummer i den hensikt å kunne lage statistikker og for å vise deg innhold i vår nettbutikk som er tilpasset deg og din kundegruppe. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for formål relatert til Jotex’ berettigede interesse. Behandlingen baserer seg på en balansering av interesser og innebærer, på samme måte som over, situasjoner der Jotex vil, eller må, gjøre noe som i hovedsak er til vår egen fordel, forutsatt at dette ikke skader dine interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter.

Regnskap

Jotex behandler opplysninger om den transaksjonen som har skjedd mellom deg og Jotex for regnskapsmessige formål. Jotex vil av den årsak behandle informasjon om kjøpet, ditt navn, adresse, mobil- og telefonnummer og din e-postadresse. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling av dine personopplysninger er at det er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse på påhviler Jotex.

Automatisert beslutningsprosess/profilering

Det finnes for tiden ingen automatiserte beslutningsprosesser eller profileringer som kan påvirke deg juridisk eller på annen måte i vesentlig grad. For å kunne utvikle våre produkter og tjenester, forbedre vår markedsføring, kunnskap om våre kunder samt våre tilbud til deg, kan vi på en automatisk måte samle inn og analysere opplysninger fra deg. Slike opplysninger er din IP-adresse, kjøpshistorikk, betalingsmåte og kontosaldo, dersom du har kjøpt varen din på kreditt, samt din aktivitet på våre sider, på sosiale medier samt i vår nettbutikk (såk. profilering). Vi gir deg tilbud i vår nettbutikk som vi tror du vil oppfatte som relevante, basert på resultatet av analysen av din brukeradferd. Det juridiske grunnlaget for Jotex’ behandling i denne delen er vår berettigede interesse for å kunne utvikle vår forretningsvirksomhet og å, i best mulig utstrekning og for ikke å forstyrre deg unødvendig, kunne tilby deg produkter som matcher dine ønsker og ditt behov.

Behandling av tredjepart og overføring av personopplysninger

Dine personopplysninger kan komme til å gis til, og behandles av, vårt morselskap Ellos Group AB og dets datterfirma, Ellos AB og Stayhard AB, som inngår i Ellos Group-konsernet. Jotex kan også gi dine personopplysninger til tjenesteleverandører som behandler personopplysninger for vår regning, såk. personopplysningsfullmektige. Dine personopplysninger kan også behandles av våre samarbeidspartnere. Vi har avtale med våre personopplysningsfullmektige som sikrer at de behandler dine personopplysninger i henhold til denne personopplysningspolicyen og våre instruksjoner. En tredjepart som vi gir dine personopplysninger til er for eksempel speditører i forbindelse med levering av varer.

Jotex kan gi dine personopplysninger til myndigheter som krever at Jotex gir ut slike personopplysninger.

Jotex kan også dele dine personopplysninger for å tillate en fusjon, et oppkjøp eller salg av alle eller deler av Jotex’ aktiva.

Jotex og Jotex’ samarbeidspartnere behandler som hovedregel dine personopplysninger kun innen EU og EØS. Skulle personopplysninger bli behandlet utenfor EU og EØS, vil Jotex iverksette tiltak for å sørge for at dine personopplysninger fortsetter å være beskyttet, og også iverksette de tiltakene som kreves for å overføre personopplysninger til land utenfor EU og EØS på lovlig vis.

Som et ledd i vår markedsføring analyserer vi opplysninger, blant annet personopplysninger, rundt dine innkjøp og din aktivitet på våre sider, på sosiale medier og i vår nettbutikk. Vi vil for eksempel behandle dine personopplysninger for at vi ved hjelp av Google Analytics skal kunne tilpasse de annonsene og tilbudene som du ser ut fra informasjon om din tidligere surfing, samt for å kunne utvikle våre produkter og tjenester. Dette gjør det mulig for oss å tilpasse innholdet i vår nettbutikk slik at det passer akkurat dine behov, samt forbedre vårt tilbud til deg. Prosessen er anonymisert og kan ikke brukes for å identifisere deg (for informasjon om de informasjonskapsler vi benytter oss av se følgende link, informasjonskapsler). Videre kan vi komme til å bruke dine personopplysninger for å evaluere din bruk av vår nettbutikk for tjenester i forbindelse med nettstedsaktiviteter og internettbruk. Opplysninger som vi analyserer kan for eksempel være din IP-adresse, kjøpshistorikk, betalingsmåte og kontosaldo dersom du har kreditt hos oss, og annen informasjon som du har gitt til oss som kunde. For informasjon om hvordan Google Inc. bruker opplysninger, se følgende link

Tidsperiode for behandling og lagring

Vi behandler kun personopplysninger så lenge det er behov for å bevare dem for å oppfylle formålene som informasjonen ble gitt eller samlet inn for. Samme personopplysning kan lagres på flere forskjellige steder for ulike formål. Det kan innebære at en opplysning som er fjernet fra et system fordi den ikke lenger er nødvendig for formålet, kan forbli i et annet system der den er lagret etter avtale, eller for annet formål der personopplysningen fortsatt er nødvendig.

Personopplysninger som Jotex behandler med hensikt å administrere kundeforhold, inkludert dine kjøp og din brukerkonto, eller for å oppfylle våre juridiske forpliktelser eller avtaler, f.eks. imøtese garanti-, reklamasjons- eller forsikringsforpliktelser med deg, behandles i den tiden det er nødvendig for at Jotex skal kunne administrere kundeforholdet og oppfylle sin avtale eller juridiske forpliktelser overfor deg.

Har du gitt samtykke til å få direktemarkedsføring og nyhetsbrev fra Jotex, vil vi lagre ditt navn, mobil- og telefonnummer, din e-postadresse og din kjøpshistorikk til du har avregistrert deg, tilbakekaller ditt gitte samtykke, eller ber oss slutte å kontakte deg. I forbindelse med dette vil Jotex, i den grad Jotex behandler personopplysninger relatert til profilering, fjerne de personopplysningene som har en forbindelse med direktemarkedsføringen.

Personopplysninger som Jotex behandler for regnskapsmessige formål bevares i 10 år i samsvar med gjeldende regnskapslovgivning.

Personopplysninger som Jotex behandler for statistiske formål vil ikke lenger være mulig å koble til deg som individ etter at aktuelt regnskapsmateriale er fjernet.

Dine personopplysninger kan bli lagret lenger enn angitt over dersom det kreves for å overholde juridiske krav, forskrifter eller myndighetsvedtak.

Dine rettigheter

Du har rett til, uten kostnad, å skriftlig kreve å få informasjon om hvilke personopplysninger vi har registrert om deg. Du kan også når som helst kreve rettelser av feilaktige opplysninger. Du har også rett til å be oss fjerne eller begrense de personopplysningene vi har om deg, og at vi gir deg en kopi av disse opplysningene (såk. dataportabilitet).

Hvis du ikke har grunnlag for din forespørsel eller forespørselen din er urimelig, for eksempel hvis du ofte ber om utdrag eller sletting med korte intervaller, kan vi enten nekte å imøtekomme forespørselen din eller ta betalt for de administrative kostnadene forespørselen din medfører. Forespørselen sender du til oss via våre kontaktopplysninger nedenfor.

Rett til innvendinger

Du kan når som helst ha innvendinger mot at dine personopplysninger behandles for direktemarkedsføring og/eller profilering. Vil du ikke at vi behandler dine personopplysninger for dette/disse formål, ber vi deg enten om å ringe oss på telefonnummer 66 99 75 40, sende e-post til oss på info@Jotex.no eller skrive til Jotex, Postboks 120 sentrum, 0102 Oslo, og meddele oss dette. Vi vil da slutte med behandling av dine personopplysninger for dette/disse formål, og fjerne opplysningene forutsatt at vi ikke må fortsette å behandle dem for andre formål i henhold til denne personopplysningspolicyen.

Rett til å tilbakekalle ditt samtykke

Du kan når som helst, helt eller delvis, tilbakekalle ditt samtykke om behandling av personopplysninger ved at du, i vår nettbutikk, krysser ut avkrysningsruter du tidligere har krysset av for, eller kontakter oss via våre kontaktopplysninger over. Dersom du tilbakekaller ditt samtykke, ber vi deg notere at dette ikke påvirker lovligheten av den behandlingen som tidligere har skjedd på grunn av samtykket før dette tilbakekalles. Jotex kan også, under visse omstendigheter, ha et annet juridisk grunnlag for behandlingen av dine personopplysning der vi kan ha rett til å fortsette behandlingen.

Rett til å klage

Er du misfornøyd med hvordan vi har behandlet dine personopplysninger kan du også kontakte oss via våre kontaktopplysninger over. Du har også rett til å sende inn klage når det gjelder vår personopplysningsbehandling til:

Datainspektionen
Boks 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

Ved tvister vi ikke lykkes å løse, som gjelder annet enn behandling av dine personopplysninger, kan du også benytte den nettbaserte klageportalen som er tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr